Google
Web R2R
Run to Roxette Forum
September 07, 2008, 04:12:30 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Song of the day!

Home   Help Search Gallery Calendar Arcade Map Login Register  

Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Om ett FAN! (mina iakttagelser om fankulturen runt Gyllene Tider sommaren 2004)  (Read 1609 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Mi_Of_Halmstad
Newbie
*

Roxette Rules!

View Profile Email Stats
« on: March 07, 2005, 07:23:50 AM »

några av er har säkert läst denna då den legat ute på TDR/ på svenska ett tag... men jag lägger den här då jag är mycket stolt över texten.  Laugh

Gyllene Tider är ett band från Halmstad som jag har växt upp tillsammans med. Sommaren utan Gyllene Tider finns inte, det är en egen liten kultur som återupplivas under de få sommarmånaderna.
Nu ska jag gå igenom några av aktörerna som man kan hitta i ”Gessle-land”.
Var sommar invaderas staden av flera tusen semesterfirare och ett visst antal Gessle fans. För ett Gessle fan är detta en pilgrimsfärd som ofta inträffar i samband med en högtid eller en så kallad konsert. Pilgrimsfärden brukar mer än en konsert innehålla besök utanför den gamla studion T&A där man skriver en hälsning på tegelväggen, ett besök på Regnbågens konditori där man kan äta en äkta Mazarin och till slut ett besök på Pers egna hotell Tylösand där det finns ett litet museum över Roxettes framgångar.
Fansen kan delas in i tre kategorier: Gyllene Tider fans, Roxette fans och den nya generationen Gyllene Tider fans.
Den första kategorin är de som var med när bandet startade och har växt upp tillsammans med grabbarna i bandet. Det är en skara av båda könen som nu har nått medelåldern. Många utav de fansen har idag barn som kan räknas in till den nya generationens fans. Det finns även äldre som gillar musiken för att deras barn lyssnade på dem. Flera anser att Gyllene Tider var bättre förr och bandet spelar många gamla låtar på grund av denna kategori. Något annat som kännetecknar denna kategori är att de flesta har en egen historia eller anekdot förknippad med bandet som man gärna delar med sig av. Denna kategori hittar man längst bak på en konsert gärna i sällskap av en filt, kylväska och diverse prylar att underhålla barnen med.
Den andra kategorin är Roxette fansen. Majoriteten av dem är från utlandet ofta från norra Europa men också från Australien, Sydafrika och Syd Amerika. De sätter stor prestige på att ha träffat medlemmarna i duon, att ha alla olika cd skivor, singlar och vinyler, varit på flest konserter (varav de första turnéerna är mest creddiga), ha besökt Sverige och då helst Halmstad och ju längre man har varit fan desto mer kulturellt kapital har man, är man dessutom med i den holländska fancluben så är man näst under bandets crew i hierarkin. Den här kategorin var först i kön till insläppet och de har varit extra tidiga för att hinna umgås med de andra i kön som man känner sen tidigare spelningar, under konserten står de längst fram i egenhändigt tryckta tröjor och stora banderoller. Ett annat måste för Roxette fanet är att lära sig Svenska mer eller mindre bra, minimumkravet är att man ska kunna alla texter som är på svenska.
Den tredje kategorin består av nya fan som har kommit till under senare år, vilket är ungefär räknat från 2001. Detta innefattar barn till fans från första kategorin Gyllene Tider fans till dem som har fastnat för låtar som Tuffa Tider och Här Kommer Alla Känslorna och förknippar Gyllene Tider med sommar och grillning på stranden med cider och dansk öl. De står i den stökiga klungan bakom första raden med hardcore fans. De hoppar, dansar, vrålar och knuffas runt gärna i onyktert tillstånd. Ungdomarna kommer i grupper lagom innan spelningen och tar sig fram till scenen i lämmeltågsformation.
Vad som de här tre kategorierna har gemensamt är kärleken till musiken. Pers texter förtrollar de flesta oavsett ålder, kön, etnicitet eller social bakgrund. Publiken på en Gyllene Tider konsert är ett tvärsnitt av Sveriges befolkning där alla sorters människor möts. Vad som jag anser vara det bästa bland Gyllene Tiders fans är öppenheten. Det är jättelätt att börja prata med folk innan en konsert eller i andra Gyllene sammanhang. Fansen är som musiken, lätt att sjunga med i för alla åldrar och man blir glad.
Report to moderator   Logged
Serial Nox
Serial Nox
Moderator

http://roxblooded.seekerspalace.com/

nox_1983@hotmail.com
View Profile WWW Email Stats
« Reply #1 on: March 07, 2005, 11:36:32 AM »

ska lassa det efter, jag kan inte nu darfor att jag ar inte hemma Wink
Hoppsan
Hero Roxer

View Profile Stats
« Reply #2 on: March 08, 2005, 05:08:09 AM »

Det var ju roligt att läsa, dessutom ligger det mycket sanning i det hela ;-) Då får man naturligtvis fråga sig vilket slags fan man själv är. Jag för min del är ett utländskt (tyskt) fan fast inte lika "prestigebesatt" som du skriver (alltså att ha varit på flest konserter och sånt). Däremot stämmer det där med språket. Jag började lära mig svenska för 15 år sen och jag vågar påstå att jag talar svenska flyttande nu efter alla dessa år. Att jag är ihop med en kille som också kan svenska (fast av andra orsaker) har gjort sitt så att vi har det ganska svenskt hemma och semestrar ofta i Sverige. MEN: Det där har inte bara med musiken att göra, vi älskar Sverige helt enkelt och har många vänner där. Så låt oss säga att det är två olika passioner (landet självt å ena sidan och Rox/GT m.m. å andra sidan) som dock har samma urpsrung.
Arlanda
Inga-Kerstin
Hero Roxer

arlanda_hotmail.com
« Reply #3 on: March 09, 2005, 05:01:28 PM »

Jättebra skrivit, Hoppsan! Jag känner precis likadant. Hey!
Serial Nox
Serial Nox
Moderator

http://roxblooded.seekerspalace.com/

nox_1983@hotmail.com
« Reply #4 on: March 11, 2005, 03:30:56 PM »

det var roligt att lassa det, jag borjade lara mig svenska i 2002 nar jag var i Sverige, nar jag borjade jag ville gora det for Roxette eller marie/gt latar men inte for att hjalpa mej sjalv... :-S
Arlanda
Inga-Kerstin
Hero Roxer

arlanda_hotmail.com
« Reply #5 on: March 12, 2005, 09:32:37 AM »

Så var det också för mig när jag upptäckte mitt intresse för svenska språket men idag har det blivit mycket mer än bara kunna förstå sångtexter. Det är underbart lära en främmande språk tycker jag.
Mi_Of_Halmstad
Newbie
*

Roxette Rules!

View Profile Email Stats
« Reply #6 on: March 13, 2005, 10:01:43 AM »

va trevligt att ni gillade den, jag är ett nytillsommet fan. efter RS koncerten 2001 så var jag fast.
jag älskar också att lära mej nya språk. drömmen är ryska men känner inte att jag hat tid då jag pluggar heltid med annat.
Per och marie är verkligen bra ambassadörer när det gäller att sprida Sverige till utlandet.
Arlanda
Inga-Kerstin
Hero Roxer

arlanda_hotmail.com
« Reply #7 on: March 13, 2005, 03:38:09 PM »

Stämmer! Jag undrar om dom vet om deras "tjänst" för Sverige. Cheesy
Hoppsan
Hero Roxer

View Profile Stats
« Reply #8 on: March 21, 2005, 07:00:31 AM »

Jo, det tror jag faktiskt.
Mi_Of_Halmstad
Newbie
*

Roxette Rules!

View Profile Email Stats
« Reply #9 on: March 25, 2005, 02:44:19 PM »

de har fått nått pris av halmstads kommun för att de "satt halmstad på kartan" Laugh
nicole
Newbie
*

C'mon join the joyride!!

n_734@yahoo.com Nico n_734
View Profile Email Stats
« Reply #10 on: September 22, 2005, 09:07:36 AM »

Hej vanner! Jag bor i Rumanien, Bukarest. Jag alskar Rox-1 mycket bra. Jag talar Svenska inte sa bra, men jag verstor vad ni skriver. Gyllene Tider ar fantastisk!!! har ni  texten "Leva Livet"? Tack sa mycket och jag hoppas att nasta gangen min  svenska ar battre ... hej da!   Smiley Smiley Smiley
någon
Newbie
*

Roxette Rules!

View Profile Stats
« Reply #11 on: September 23, 2005, 04:00:10 AM »

Hej Nicole

här kommer en hälsning från tyskland och "leva livet"    ha en bra dag   gabi

leva livet

Herregud.
Vad gör du?
Vad é det för tråkig min?
Det är fest (chips o grill). Du är bäst (näst intill)
Kom igen och dra upp din gardin.
Spela inte döv som Tv's testbild.
Du måste ge oss lite program, madam.
Du är ung, men jag är yngre. Jag har fyllt tjugoett.
Kom och visa mig vägen fram

Leva livet (kom så ska vi leva)
Aha (ahhaha..) Aha (ahhaha..) Aha (ahhaha..)

Herregud.
De är du. Det är du som är husets värd.
Är du sur? (på alla sätt) Okej (du har rätt)
Det har gått sönder ungefär en porslinsaffär men, va fan.
Natten är ung. Vi kan slå sönder några timmar ihop, ihop.
Och när dom kastar fat och vaser, runt omkring,
kan vi hitta skydd i samma rum, och.

Aha (ahhaha..) Aha (ahhaha..) Aha (ahhaha..)

...fattar du vad det handlar om?
nicole
Newbie
*

C'mon join the joyride!!

n_734@yahoo.com Nico n_734
View Profile Email Stats
« Reply #12 on: October 01, 2005, 05:14:48 AM »

Hallo, Gabi!!

Vielen Dank fur die Lines von Leva Livet. Das ist ein wircklich tolles Lied!   Yes! Ich wunsche mir viele Rox-Fans aus aller Welt zu treffen. Ich bin Rox_Fan seit fast 15 Jahren und ich bin sicher, dass niemad ist besser als sie und Gyllene Tider, mit diesen Lieder aus den 70-80er.

1991 sah ich ein Bild von Roxette in einer Zeischrift. Das war die Zeit nach der Revolution in Rumanien und man horte damals nicht von vielen Sanger aus einem anderen LAnd. Und ich horte nicht von Rox-1. Nur mochte ich das Bild und lag es auf den Tisch. Und nach einigen Tagen horte ich "Joyride". Und das war ein grosser Punkt fur mich, ein Moment wenn ich fuhlte, dass ich sie und ihre Musik lieben werde. DAs war's.  Smiley

Vielen Dank noch einmal!!  Wink  Kiss

Tschuss!

Nicole
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

The Daily RoxetteMarie Fredriksson OnLine Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Seo4Smf v0.2 © Webmaster's Talks
Roxette LatinoCool Artists
Page created in 0.402 seconds with 23 queries.

Rurouni Kenshin Episodes | Remortgages | Video Clips | Free Advertising | Final Fantasy Wallpapers